Overview of Kenya Newspapers

Everybody agrees that Kenya newspapers belong to the best of Africa. Some of them maintain good websites so it's easy to stay updated about Kenya news.

The best selection of Kenya news headlines are automatically displayed on this website on my Kenya news page.

standard newspaper of kenya, after it's office was raided



There are 8 newspapers in Kenya:

Daily Nation

The Daily Nation is seen as most influential of all Kenya newspapers. It has a market share of about 75%. It has a reputation of being independent and unbiased. It maintains an excellent website, accessible at no charge. The Daily Nation is privately owned by the Nation Media Group, which also owns Nation TV, the radio station Nation FM, and several smaller newspapers. The English language Daily Nation was started by Aga Khan IV in 1960 as part of the struggle against colonialism. See my separate page about the Daily Nation.

The Standard

The Standard is the second of the Kenya newspapers, owned by the Standard Group which also owns KTN (Kenya Television Network). It is also the oldest newspaper: it was founded as the African Standard in 1902, and sold to a British company in 1905. For many decades it was a strong advocate of colonialism. Since 1995, the newspaper is owned by a Kenyan company again. In 2004, the name was changed to The Standard. In 2006, the offices of The Standard and KTN were raided by masked, armed men. Later the government admitted to be behind the raid. Website: www.eastandard.net

kenya street newspaper seller


The East African

The East African is a weekly newspaper published by the Nation Media Group. It is mostly directed towards business news. Many articles are also published on it’s website.

Business Daily

Business Daily is a daily newspaper of the Nation Media Group directed, not surprisingly, towards news for the business community. It’s current managing editor is Nick Wachira. Offices are based in Nairobi. About one third of it’s articles are also published on it’s website. It is a partner of the Wall Street Journal and has it’s own network of foreign correspondents.

Kenya Times

This newspaper was started as the Nairobi Times. In 1983 it was bought by Daniel arap Moi’s government, rebaptized Kenya Times, and turned into a mouthpiece of Moi’s ruling party KANU. This happened 42 days before Moi dissolved the Parliament and called for early elections. When Moi had to introduce multi-party elections in 1992, the paper entered a difficult period and now it’s only a shadow of it’s former image. However, with the profits in Kenya’s media sector on the rise, several businessmen have showed renewed interest in the newspaper. It’s website is apparently out of the air.

Coastweek

Coastweek is a weekly newspaper featuring news, entertainment, sports, shipping information, tourist information, and more. It is based in Mombasa. It’s website is to a large extent geared towards tourists, reason why it also has a German version.

Nairobi Star

The Nairobi star is the latest addition to Kenya’s print media. The first issue of this tabloid, which is published daily from Monday to Saturday, appeared on July 3, 2007. It has promised to become the “benchmark of gossip” and until now it’s living up to it’s word. It is owned by Patrick Quarko. It has promised to open a website soon.

People Daily

A daily newspaper owned by veteran politician Kenneth Matiba. It apparently does not have a website.

Back from Kenya Newspapers to Kenya News Headlines
Daily Nation (Kenyan newspaper)

Kenya Union of Journalists

Homepage